och inte nån som man har

Okej, igår tog jag återigen upp det här med tiden ett, egentligen för att vi hade kanske tänkt att åka till Murcia och se en film, och då kanske återvända lite senare. Det blev ett jäkla liv om att jag inte fick åka till Murcia (vägen är farlig, uuh) och dessutom att jag skulle återvända sent. Jag sa att jag kände mig som fjorton igen och att jag inte kan gå ut med nån för dom går i stort sett ut när jag ligger i sängen. Men det är okej om jag sover i nåns annans hus (vem betala vi egentligen pengar till?), sen tog dom upp en massa andra skäl som inte alls är rimliga, bara för att ge mig dåligt samvete. Men jag känner mig verkligen inte hemma här, det är väl inte mitt fel att Spanien är ett land där folket är ute hela nätterna och sover halva dagen. Sen är det ju ingen problem för min värdsyster för hon gillar inte att gå ut (en av de 5% av befolkningen). Gash, jag blir bara så sjuk irriterad. Dom tänker iallafall rådgöra med min mamma och pappa när dom kommer hit.
Och mamma och pappa, hjälper ni mig inte så jäklar, då rymmer jag härifrån och lever livet i två månader.


Så, jag behövde skriva av mig, för vem ska jag berätta det här för här. Jag vet inte vem jag kan lite på.


Idag tänker jag iallafall inte gå ut, för vad? Det är ju ändå ingen där när jag är där. Hoppas dom får dåligt samvete, för det är det jag känner just nu.


jag är hopplöst svår ibland

Alltså helt seriöst, vad har ni svenska folket gjort. Röstat fram Charlotte Perelli framför Lasse Lindh. Helt jävla otroligt, ni fattar att vi kommer att åka ur Eurovision detta år va?  Gaasch, jag bli galen, jag hade behövt dom där schlagerkvällarna.



Men aldrig, aldrig att jag
Tänker låta något ont
Hända dig, jag håller dig hårt
Tätt intill mig genom regn och blåst som
Alltid, alltid att jag
Kommer vaka över dig
Genom mörkret jag leder dig
Jag finns i varje steg du tar så
Du behöver aldrig mer vara rädd


I think that she knows

Okej, idag gjorde jag ett försök till att börja med min springning. Det gick sämst, delvis för att jag var en idiot som valde att springa runt 12-tiden på dagen (typ 40 grader ute, nästan), men också för att jag är lat. Men jag gjorde ett tappert försök och sprang iallafall sammanlagt minst halva vägen som jag brukar springa. Mina hörlurar gick också sönder, fast det var bara några som jag fick när jag åkte till tåget till Madrid.


Och jag är grymt sugen på att shoppa sommarklänningar och kjolar, inte bra då min budget måste ligga lågt ett bra tag om det ska kunna bli något Lissabon. Fast jag har ju pengar undanvarade, fast ändå.


vuxenpoäng

Vuxenpoäng.com - Hur vuxen är du egentligen?

Din vuxenpoäng är: 11.4

 

Din ålder borde vara 21.2 enligt Sveriges Vuxenpoängsstyrelse


för stan är full av tanter och tragik

Inte mycket gjort idag, har bara gått en promenad vi floden i stormblåsten. Fast det är ganska sköna temperaturer. Tights, klänning och kofta funkar bra, avundsjuka?


Och helt plötsligt försvann all min fantasi, tack och adjö.



På diskotek (bapapapa)
Men jag tar allting på lek även en hemlighet
Ta mig till kärlek ta mig till dans
Ge mig nåt som tar mig någonstans
För jag vill veta om kärlek finns


bli lite knäpp

Okej, jag tror jag håller på att bli lite knäpp. Till exempel ska jag se en film med tre andra personer som jag inte känner, en vet jag namnet på och att han sjunger i ett band, typ det. Helt galet, för så är egentligen inte jag, men det känns rätt härligt ändå. (Lugn, han som jag vet namnet är snäll, det säger alla).


abrazos gratis

Okej, dålig uppdatering från min sida trots att jag har supermycket att berätta om. Men det beror faktiskt inte bara på mig, utan också på webblogg.se. Jag har inte kunnat logga in nämligen. Bueno, jag få väl börja att berätta.


Söndag 23/3

På dagen den sista procesionen, helt seriöst kastade dom karameller, det var inte att dom gav, kastade. Och jag fick en karamell i mitten av skallen som någon kastade utan pappar, det gjorde ont. Så nu har jag iallafall en hel påse med karameller som jag inte vet var jag ska göra av, för karameller är inte min grej egentligen, jag gillar mer att tugga. Fast i brist på annat kommer dom väl försvinna.

På eftermiddagen begav vi oss till Nagos (jag, värdsyster och hennes kompisar), efter 20 minuter ville dom gå och jag stannade kvar vid min festliga klasskamrat som hjärtligt tog emot mig. Vi begav oss till discotecet återigen, och där träffade jag på min värdsysters kusin på toaletten, jag trodde att nu låg jag riktigt illa till. Medans hon glatt började prata med mig, och sa att när jag var klar skulle jag komma ut till henne och hennes man så skulle dom bjuda mig på en drink. Sagt och gjort, jag begav mig till dem, blev bjuden på en drink och hon började prata med mig att hon förstod att jag var en sån som ville gå ut och sa att hennes kusiner var tråkiga och inte vill gå ut. Hon sa att nästa gång dom går ut ska dom ringa hit, och säga att jag följer med dom, men att jag gå med mina kompisar bara att vi lämnar stället tillsammans så jag inte går själv och hon ser till att jag kommer hem bra.


Måndag 24/3

Min festliga klasskamrat ringer och frågar om jag vill följa med och äta i hennes stuga, såklart svarar jag ja och fixar mig i ordning. Problemet kommer när jag får vänta i en timme och ingen kommer, jag gå tillbaka till huset, och kommer fram till att jag måste tagit fel på doce y media och dos y media, jag trodde det var dos y media, men hon hade sagt doce y media, men dom kom och hämtade mig och vi hade lite mysigt, sjöng spanska singstar och började se passion of the crist. Jag kom 20 minuter försent hem (tjugo över ett).


Tisdag 25/3

En tjej som jag pratade lite med på festen i söndags ringde och frågade om jag ville hänga med till Murcia. Sagt och gjort, vid fyra satt vi på bussen på väg mot Murcia, där var det nåt tåg (av människor alltså) och en massa folk på gatorna. Vi strosade omkring där i några timmar.


Idag 26/3

Idag har jag städat lite, och gått på marknaden. Jag har köpt tre par skor för hundra spänn (inte enskilt, sammanlagt), vilket är kap.


it´s only natural

Okej, min mage mår lite bättre nu efter lite mat och vatten. Fast huvudet är detsamma. Men jag tänkte alldeles strax gå och lägga mig, för imorgon är det det sista med Semana Santa (dom ska bokstavligt talat slänga/kasta karameller på oss) och sen är det återigen fest. Sällskap till festen har jag blivit erbjuden några killar jag träffade igår. Jag tror jag tar erbjudandet, för som var mycket roligare än mina ibland icke utgående "vänner".


jävla påskägg

Usch, jag mår kasst nu. Det luktar gröt-välling och min mage vrider på sig och det känns som om det kan komma upp nåt när som helst. Jag skulle aldrig ätit det där chokladägget, det måste ha varit dåligt.


pasala por la izquierda

Ibland orkar jag inte med en del spanjorer, dom bara tar och tar min energi. Usch, jag skall inte umgås med såna, jag blir bara mer gnällig än vad jag är. Nej, nu ska jag skärpa mig.


Nu tänkte jag berätta om den fullspäckade gårdagen. Vid halv åtta gick jag upp för att duscha och göra mig iordning, vid tio över nio stod jag där proceionen skulle börja, men kameran i ena handen såklart. Vid kvart i tolv var det slut, och jag begav mig tillbaka till hemmet för att ladda upp korten från min kamera och fixa mig iordning det sista inför festen. Tio i ett stod jag vid mötesplatsen där vi skulle mötas för att sedan gå och käka, punktlighet är inte spanjorernas starka sidor, och vid kvart i två var alla samlade. Alla pubar var fulla, så vi gick till kineserna och åt och drack callimocho (rött vin och cola). Därefter tog vi en liten sväng för att sedan ankomma till festen. Det blev dans, drinkar och slagsmål (dock inte jag, eller nån i mitt sällskap eller nån jag kände), och sen begav vi oss till discoteket (vid åtta-tiden). Det var som att komma till en säve-fest, fast jag kände ingen. Men det gjorde inget, för alla var glada, dansade och pratade med alla. Vid tio fick vi skjuts av en kompis av en kompis, och såg sedan procesionen. Vid två var den slut, och jag begav mig hem för att ta en powernap på 20 minuter, sätta på mig varmare kläder, bättre skor och äta något. Kvart över tre var jag åter ute på gatan för att se ännu en procesion, som är den vackraste jag sett av alla. Vid halv sex låg jag i min säng, med irriterande ögon av alla rökiga människor, och somnade. Kvart över två vaknade jag pigg och det var dags för mat.


Annars idag har jag bara gått till Lidl och köpt lite choklad-påskägg och annat godis. Trots allt är det ju faktiskt påsk också och inte bara Semana Santa.


pasa la mano por la derecha

Okej, allt var sjukt kul igår. Det var verkligen en dag som behövdes, närmare information kommer lite senare ikväll, möjligtvis imorgon. För nu ska jag iväg och se ännu en procesion.


drinks on me

En lite snabbuppdatering. Har precis sett ännu en procession, dom ser väl ganska lika ut, förutom att idag bar några på kors. Det är faktiskt rätt häftigt att se det, även om man kan få lite kramp i benen eftersom det är ganska långt.


Nu ska jag ladda upp lite bilder till datorn, så jag har plats att ta fler bilder nu under maten, festen och fler processioner ikväll och i gryningen imorgon. Jag kommer vara rätt så död imorgon känner jag. Men barnen är ju snälla och ger en karameller under processionerna om man ler sådär gulligt mot dom och kanske tar ett kort, så det får hålla mig i liv.


.

Okej, det är lugnt nu, jag frågade en festlig klasskamrat om jag fick följa med dom ut och käka, det fick jag och det tyckte jag var gulligt av dom.


dame fiesta

Ibland blir jag så jävla trött på spanjorernas mañana, mañana. I början märkte jag inte av det, delvis för att allt var nytt, och delvis för att dom/vi gjorde mer saker. Gaaash, det är bara en liten småsak, men det stör mig som in i bomben.


Sen kul att dom gör vad dom säger, imorgon är det fest vid Nagos, vilket betyder att festen börjar vid fyra på eftermiddagen, vilket betyder att jag för en gångs skull kan gå. Jag sa tidigare i veckan att vi går väl ut och käkar tillsammans innan, till svar fick jag självklart. Idag frågade jag hur det blev med det, då skulle alla äta i sina hus för att alla pengar gått åt i Italien. Hallå ungar! Om det är nån som inte har pengar är det jag, jag betalade min resa själv plus fickpengar. Jag tror inte ens hälften av spanjorerna ens hade sina fickpengar utan föräldrarna. Det är ungefär som när jag var 14. Så nu måste jag leta reda på en riktig festmänniska som jag kan gå ut och käka med (det bara är så), och hur lätt är det när alla är ute på gatan nu, eller sitter och käkar kvällsmat och jag är utan saldo på min mobil, och imorgon är en röd dag (inga affärer öppna) och har knappt några nummer på mobilen?


Nej, tacka vet jag Sverige, där människorna vet allt hur man förberedelser/förfest.


rätt och fel

Ännu en halv dag som gått. Vaknade mycket sent (11.00), vilket mamma aldrig tillåtit, men min kropp är inte riktigt i balans just nu, så då får jag unna mig det. Annars går jag faktiskt upp oftas halv 10 mina lediga dagar. Annat än vad döttrarna i min värdfamilj gör, där är det typ tidigast 12.


Jag gjorde en lite mysfrukost och satte mig framför tv:n, det var en film En que piensan las mujeres (Vad tänker kvinnor på). Sen såg jag Ugly Betty, nu har det börjat visas i Spanien, säsong ett, och det slog mig att jag aldrig sett dom två första avsnitten.


Sen på eftermiddagen, efter en fullproppad mage av paella, begav jag mig ut för en långpromenad i en och en halv timme. Riktigt skönt. Och nu sitter jag här och vid kvart över åtta ska vi bege oss för att se nästa procession i Semana Santa och jag är typ död i mitt huvud.


Jag är otroligt sugen på en kladdkaka, att bara proppa i sig och sedan äta resterna till frukost. Men det dröjer väl cirka 3 månader tills jag gör en kladdkaka nästa gång.


una mano en la cabeza, un movimiento sexy

Nu ber jag om ursäkt för att inlägget innan blev så långt, men jag kände att jag behövde skriva lite om vad vi gjort i Italien.


Idag har jag i stort sett inte gjort något, eller jo, jag gick till marknaden och hittade en väska och ett par ballerina typ, för 13 euro, skapligt pris, eller vad säger ni ?


Vi sex väntas fler processioner, fast med barn, men dom är ju så mycket gulligare.

Här har ni texten till La bomba (King Africa) som spelades på båten, från sommaren 2001, men definitivt helparty.

LA BOMBA - KING AFRICA
Un movimiento sensual (sensual)
Un movimiento muy sexy (sexy)
Un movimiento muy sexy (sexy)
Y aquí se viene el africano con el baile que es una (bomba)
Para bailar esto es una (bomba)
para gozar esto es una (bomba)
para menear esto es una (bomba)

Y las mujeres lo bailan así, así, así, así
Todo el mundo
una mano en la cabeza
una mano en la cabeza
un movimiento sexy
un movimiento sexy
una mano en la cintura
una mano en la cintura
un movimiento sexy
un movimiento sexy
Y ahora empiezo a menear
suavecito para abajo, para abajo, para abajo
suavecito para arriba, para arriba, para arriba
suavecito para abajo, para abajo, para abajo
suavecito para arriba, para arriba, para arriba

Bomba (sensual)
Un movimiento sensual (sensual)
Un movimiento muy sexy (sexy)
Un movimiento muy sexy (sexy)
Y aquí viene el africano con el baile que es una (bomba)

Para bailar esto es una (bomba)
para gozar esto es una (bomba)
Todas las mujeres lo bailan (bomba)
Todas los hombres lo bailan (bomba)
Todas las radios lo ponen (bomba)
Las discotecas lo ponen (bomba)
Toda la gente lo baila (bomba)

Y las mujeres lo bailan así, así, así, así
Todo el mundo
una mano en la cabeza
una mano en la cabeza
un movimiento sexy
un movimiento sexy
una mano en la cintura
una mano en la cintura
un movimiento sexy
un movimiento sexy

Y ahora empiezo a menear
suavecito para abajo, para abajo, para abajo
suavecito para arriba, para arriba, para arriba
suavecito para abajo, para abajo, para abajo
suavecito para arriba, para arriba, para arriba

Sexy, mami (sensual)
Un movimiento sensual (sensual)
Un movimiento muy sexy (sexy)
Un movimiento muy sexy (sexy)
Y aquí se viene el africano con el baile que es una (bomba)

Para bailar esto es una (bomba)
para gozar esto es una (bomba)
Todas las mujeres lo bailan (bomba)
Todas los hombres lo bailan (bomba)
Todas las radios lo ponen (bomba)
Las discotecas lo ponen (bomba)
Toda la gente lo baila (bomba)

Pero este cuento se acaba, acaba, acaba
acaba, acaba, acábalo
y acaba, acaba, acaba, acaba, acábalo
y acaba, acaba, acaba, acaba, acábalo
y acaba, acaba, acaba, acaba, acábalo


Berättelsen om Italien. Part two - The end

Nu kommer det lite mer om resan:

10/3-08

Röda ögon och en frukost som jag inte förväntat mig begav vi oss sedan mot destinationen Pisa. Väl där fick vi fri tid, och tänkte att vi testar väl maten direkt. Vi hittade nåt slags snabbmatställe, fast ändå inte. Lasagne för min del, och den var grym. Men kosta som det kostar vill, alla fick vi betala 11 euro. Vi kände oss lurade. Vid 4-tiden gick vi med stora steg mot lutande tornet. Alla foton togs i alla möjliga vinklar, och jag, Estela, Raquel och två lärare gick upp i tornet. Verkligen en upplevelse. Sedan begav vi oss återigen till bussen för att åka till nästa hotell. Väl framme serverades makaroner och kött. Dom flesta spanjorer betedde sig som om dom var "fina i kanten" och vägrade äta makaronerna. Jag åt såklart med god aptit. Jag gillade stylen på hotellet, lite äldre på nåt sätt, med kristallkronor och så. Lite snack i rummet och sen begav jag mig till sängs.

11/3-08

På morgonen ännu en besvikelse till frukost (när man förväntat sig ägg, bacon, brieost, frukt och hundra brödsorter att välja på), vi fick en crossaint och ett annat bröd (som spanjorerna ratade). Sedan begav vi oss mot centrala florens. Där såg vi en kyrka, katedralen (och allt som tillhör den), besökte museum, marknaden, ja allt möjligt. Vi råkte ut för att himlen öppnade sig och släppte allt regn den bara kunde, och där stod jag i mina gröna fejk-converse som bara läckte in. På kvällen blev det kvällsmat med makaroner igen. Tillbaka till hotellet och jag slocknade nästan direkt efter vi kommit dit (jag misstänker att jag haft feber under hela resan för jag har varit helt utmattad och frusit, men ändå varit varm).

12/3-08

Uppstigning och ihoppackning av alla saker. Frukost, och sen begav vi oss iväg mot riktningen Sienna. Vi besökte katedralen, gick mellan gatorna, åt pizza för 3 euro, åkte upp i ett torn och shoppade lite. Sedan iväg till hotellet i Rom.

13/3-08

Började med att vi begav oss till en kyrka och sedan till Colliseum. Sedan en promenad bland ruinerna. Efter det fri tid och matdags. På kvällen strosade hela gruppen runt på Roms gator, sen mat i Rom, pizza denna gång.

14/3-08

Denna dag till Vaticanstaden. Vi besökte vatican-museumen och sedan ett torg, för att sedan gå upp i Cuppolan och kika i Basilican. Lite strosande på gatorna (vi gick över gränsen mellan Vativanstaden och Rom), sedan back to the hotell. Där var det kvällsmat och sedan lite födelsedagsfirande då två fyllde år samma dag. Jag och två andra tjejer tog med oss mängderna av tårtrestar (dom andra gillade inte tårtan) upp till ett hotellrumt och satt och frossade.

15/3-08

Sista dagen i Italien, och vi begav oss till sanningens mun eller nu vad det heter på svenska. Foton och sedan till centrala Rom för den sista shoppingen och mat. Sedan busstur till båten. På natten blev det music, maqarena och la bomba och vi dansade hej vilt, och jag blev överfallen av en ursnygg Italienar fast tyvärr hade han ingen respekt. Vid ett slutade musiken, och vi sa hej till John-Blund vi tre-tiden i våra härliga sovstolar.

16/3-08

Jag och Eduarda missade frukosten, och var därmed tvugna att försöka dricka kaffe, utan framgång. Vid fem-tiden gick vi av båten och det fattades bara 7 timmar med buss till Cieza. And that´s it!


För lite bilder gå in på: ninnies.bilddagboken.se


Början av berättelsen i Italien. Part one

Okej, jag kommer verkligen inte hinna med att berätta allt nu om resan. För om en halvtimme ska vi ut och se vad som händer med Semana Santa, och jag måste sminka mig och byta kläder. Men jag börjar med den första dagen:


9/3-08

Det började med uppstigning klockan 03.00, för att vid 03.30 bege sig ner mot Chimenea (en väldigt ful rondell dom har). Vid 04.00 begav sig bussen mot destination Italien. Jag sov mestadel för jag åkte såklar på en dunderförkylning innan, men efter ett tag var det inte lätt med faktiskt ganska respektlösa spanjorer (bara 3 var vakna var det okej att skrika så mycket man kunde). Lite stopp på vägen för mat och sånt. Över gränserna hade vi inga problem, allt jag hade oroat mig för innan var lureri, det var inte någon som stoppade oss, och definitivt ingen hundpatrull. Vi kom iallafall fram till hotellet, åt kvällsmat, och sedan lite snicksnack i rummen. Men jag begav mig till sängs relativt tidigt för att vakna med illröda ögon och alla undrade vad jag gjort under natten och vad jag tagit. Frukosten var inte vad jag väntat mig, jag förväntade mig riktigt hotellfrukost (trestjärnigt hotell), men det fanns macka och crossaint och sen antingen marmelad eller choklad på mackan, och sen juice, choklad eller kaffe till dricka. Inga ägg, inga bacon, ingen brieost, ingen frukt, och inte hundratusentals bröd att välja på.


la bomba

Jag är hemma nu och mår bra, uppdatering om resan kommer antingen senare ikväll eller imorgon eller någon annan dag. För nu har jag inte riktigt koll på allt för det är Semana Santa och en massa saker att se.


alla stigar jag prövat

Nu har jag suttit här i drygt två timmar för att byta musik på min mp3. Inte har det gått snabbt inte, men jag har så förfärligt svårt att byta musik. Iallafall här i Spanien, då Winnerbäck får mig tillbaka till Gotland ibland. Men nu har den iallafall bytts rejält, eller låtarna har iallafall bytt till olika mappar och några har lagts till och några tagits bort. Underbara Agnes skickade även Väck mig inte imorgon med Emil Jensen, den låten påminner så mycket om när jag bodde inne i stan förra hösten. Ibland kunde det ju bli lite ensamt (jag klagar inte! Ensamt kan vara bra) eller om jag sett någon läskig film så satte jag den på reapet tre gånger och somnade så sött.


Dessvärre har jag åkt på en ganska rejäl förkylning som blivit sämre inatt, jag snorar och hostar och har ont i huvudet. Tror att jag kanske har feber också, men vågar inte ta den då jag kanske blir hindrad att inte åka på resan om jag har det (okej, egentligen tror jag inte det, jag vill bara inte veta helt säkert att jag har det för då kommer jag må ännu sämre). Hostmedicinen får iallafall följa med i min överfulla resväska.


Vi fick morotstårta idag. Den är grymt god, "innehåller inget fett", men såklart socker. Men det duger för mig, för den är inte sliskigt söt, utan gott söt.


Förvänta er inte några inlägg förrens tidigast söndagkväll. Har faktiskt inte planerat in något internetcafé-besök, och tror inte heller att vi/jag kommer att ha tid med det.



you say, go slow

Nu har jag i stort sett packat min väska, som vanligt med massor krångel, och jag kommer typ inte kunna köpa nåt utan att åka på övervikt. Men jag fixar det imorgon när jag kan stoppa ner allt, för nu är jag helt slut efter all packning. Hungrig är jag också!


Inte hade dom glamour heller när jag skulle köpa den, så det fick bli cosmopolitan. Sen köpte jag ett svindyrt läppbalsam med solskyddsfaktor.


Har suttit och smygkikat på hotellen (om jag nu kommit in på rätt hotell), och jag tycker dom är fula för att vara tre och fyrstjärniga. Men jag hoppas att maten är god iallafall. Men enligt ett hotells hemsida ska vi få amerikansk frukost, men jag åker väl ändå inte till Italien för att äta en amerikansk frukost?

image177image178
Här kommer jag kanske bo på måndag.

Musiktips mottages gärna då jag har tillgång till nedladdning (mest spanska låtar och världsartister i och för sig), och inte har bytt musik på min mp3 sen jag åkte den 6 Oktober.


Peluso




































Peluso, katten i huset, har hittat till Nurias resväska.


ring, ring det ringer ut

Vi tog oss friheten att sluta tidigare idag, i stort sett alla gick efter tredje lektionen. Det är skönt, för nu sitter jag här, den ska jag packa lite, köpa en tidning och lite smått.


Vi hade ekonomiprov, det gick nog inte så bra. Eller det beror på hur snälla läraren är. Inget tipotest fanns det, utan bara svara-med-sina-egna-ord-frågor. Ni kan ju förstå att jag hade ont om tid, men jag svarade iallafall på alla, och jag tror att det är bara en som jag får noll poäng på. På dom andra kan jag nog skaffa hem några tiondelar.


Igår shoppade jag verkligen loss i Murcia, vilket egentligen inte var så bra, och jag fick bara hem tre saker av dom sju som stod på listan. Men allt förutom skorna (som stod på listan) och sjalen (som också stod med på listan) var dunderrea på. Men jag köpte iallafall: Två t-shirtar á 1,90 euro, tre par örhängen för 0,5 euro, ett halsband för 0,5 euro, en mössa för 1 euro, en sjalv för 6,90 euro, vita tygskor för 9,90 euro och en väska för 13 euro. Sammanlagt  32,8o euro. Vilket jag kallar kap. Allt var från HM förutom väskan, det blir så för där vet jag oftast vad jag har för storlek, och jag gillar deras utbud, sen när det är värsta andra-rean kan man ju inte låta bli.


speaking words of wisdom

Nu vid sju drar jag in till Murcia.


Nu har jag redan smällt i mig en flan och en müsli-choklad-bar, inte bra. Det var lättare när det var bättre väder. Då tog jag en promend och hade inte lika stort sug efter nåt att äta.


Men nej, nu måste jag nog sätta på mig skorna, och lägga mobil, inköpslista och plånbok i väskan.


when you loose something you can´t replace

Jag somnade, i fåtöljen för ungefär en timme sen, och vaknade två minuter innan Nuria frågade om jag ville ha datorn. Det är tufft nu, somnar nästan vid matbordet när vi käkar kvällsmat, men det är bara en dag kvar, och vi ska nog skippa dom tre sista lektioner, JIPPIE!


Sen har jag dragit på mig en liten förkylning, det var kanske lite dumt att cykla, fast det var bra 35 minuter, och inte jättatufft. Lite för att hålla sig varm. Men jag har iallafall käkat hostmedicin, och nåt annat som jag tror det stod skulle göra så man får tillbaks normal andning, och det känns redan lite bättre. Sen har jag faktiskt märkt av några armmuskler, då blir jag stolt!


Just nu väntar jag bara på att en klasskamrat ska ringa/sms:a/höra av sig på nåt sätt så ska jag åka med och handla lite saker. Jag behöver: en klädroller, ett par tygskor (ej converse), en typ av sjal (så jag inte är helt bar om halsen, delvis därför jag blivit förkyld), en väska, tidning (se om jag hittar på engelska), solskyddskräm för kropp och läppar. Sen om det finns annat smått och gott, men plånboken ÄR inte stor, på grund av den där resan hela tiden typ höjs i pris. Fast vi ska ju bo på 3 och 4 stjärniga hotell, och åka kryssningsbåt tillbaka till Spanien.


Gjorde den såkallade rekuperationen i matte idag, jag fick göra som jag ville, men testade. Det gick fullständigt sämst, fatal, som man skulle sagt på spanska. Till och med vikarien frågade om jag ville lämna in provet, haha.


men det måste göras

Blä, det börjar bli tid för att beställa flygbljett hem, för att dom inte ska vara superdyra. Jag hatar att bestämma mig, det är det värsta som finns. Antingen skall jag åka hem till min gammelmormors 90-årsdag som sägs bli ett stort kalas. Eller hem till Midsommar. Eller stanna kvar till typ den 26 Juni. Skolan slutar egentligen den 20, midsommarafton är den 20. Och till allt det så vet jag inte om jag kommer få vara ute längre än ett som fortfarande stör mig, eftersom jag typ aldrig träffar någon. BLÄ BLÄ BLÄ, men det måste göras.


Nu ska jag cykla, sen duscha och sen filosofi.


el mercado

Kilade iväg till marknaden idag, för vår lärare i Lengua dök inte upp under dagen. Jag hade otur, var på jakt efter ett par skor, men alla höll på att stänga. Så utan nya skor gick jag hem och översatte resten av filosofitexten. Förövrigt så hade läraren i Lengua dykt upp senare, men skitsamma. Gjort är gjort, och jag hade ändå glömt mina ordbok hemma, så jag kände mig bara handikappad som inte kunde göra nåt under dagen.


Alltså det är bara tre dagar kvar, sen åker jag till Italien. Men jag, som min värdsyster och värdmama, har onda aningar om att vi aldrig kommer att komma till Italien. Och dom vill inte försvinna, men jag hoppas att jag har fel.


jag behöver en klädroller (lika bra att åka till hm direkt)

Nu checkar jag ut för dagen. Det är nog som Agnes säger att jag sitter mer vid datorn, jag har börjat sitta vid datorn alldeles för länge och för mycket.

Troligtvis på fredag åker jag med en klasskompis till Murcia, måste hitta en klädroller till resan och en trekantsbh skulle inte vara fel. Sen lite mer vår/sommarkläder. Men det får vi se hur det blir med det, med tanke på att plånboken inte är så innehållsrik.

Men jag har iallafall mina underkläder till Italienresan tvättade och framlagda, det är väl bra?

precis som asfalt

Mina knän börjar ta stryk av att gå och springa på asfalt. Problemet är att det inte finns många grus/markvägar och när det finns är det oftast stenhård mark, precis som asfalt. Det är för att det är så torrt här.


Vet ni att här i Spanien finns solskyddsfaktor 70, vilket min värdmamma säger att jag måste ha, och själva använder dom 30, typ som vi i Sverige använder 8. Dom kommer aldrig få på mig en solkräm med solskyddsfaktor 70, jag hade mer tänkt mig 8 eller kanske 15. Jag tänker inte komma hem blekare än när jag kom hit.


la profesora en lengua no ha venido

En välbehövlig frånvaro av en lärare gjorde att jag blev två lektioner friare (okej, en lektion skolkade jag, men då ska vi ända bara studer och jag finns inte med på närvarolistorna). Det var något jag behövde. Tog en sväng inför den billiga skoaffären (som jag blivit för snål för), jag måste hitta ett par billiga skor jag gillar till Italien, alla mina är halvtrasiga.


Imorgon tänker jag gå på marknaden, har inte bestämt vilken lektion jag tänker skolka bara. Fast engelska skulle ju vara underbart att skippa, men i måndags sa hon att alla måste komma. Då känns det lite dumt.


Idag sa en klasskompis att jag blivit brun, då sken jag upp som en sol!


jag börjar få fääärg

Ännu ett försök att få kontakt med mamma eller pappa, men icke, dom vill inte vara online när jag är online.


Idag har jag sprungit igen, att tillägga är att det var runt 25 grader, riktigt tufft alltså. Men färg det börjar jag få, eftersom jag "glömmer köpa/smörja på" skyddslotion, men å andra sidan är jag ute max tre timmar i sträck. Men jag ska köpa en till Italien, och en för läpparna, annars kommer dom nog dö under dessa drygt kvarvarande fyra månaderna.


Följde med en kamrat till sjukhuset idag (hon har blivit opererad för cirka en månad sen) och hon behöver "behandlas" eller nu vad jag ska säga under resa i Italien. Jag sa att jag kunde följa med och titta och se om jag skulle klara det. Men jag tror inte det, det är blod och ett öppet sår. Nej, imorgon försöker vi hitta någon annan.


Något som gör en glad är när personer man inte riktigt känner hälsar på en. En klasskompis (som inte alls är i skolan ofta, tror faktiskt hon hoppat av) såg mig när jag stod och väntad på att få grönt lyse. Jag såg inte henne och hon kunde ha ignorerat mig, men ropade: Ninnie, sen kindpussades vi och småpratade lite (okej, typ max två meningar var, men ändå). Det är sånt som lyser upp vardagen.


Och idag har jag fått reda på att några tänker smuggla med sig alkohol. Jäklar, jag berättade att det är omöjligt att lura såna hundar, men dom lyssnade inte. FAN FAN FAN.


Nu väntar spanskaklass, och sen är det den sista debatten innan spanska valet (den 9 mars). Alla väntar såklart med spänning.


stopmotion

Idag är det varmt, grymt varmt. Jag gick ut för en promenad/solande, och klarade inte av solen, så det blev en tur i skuggan. När jag kom hem segnade jag ihop i fåtöljen och somnade innan vi skulle äta.


Nu vid 17.00 ska vi göra vårt comunicación audiovisual arbete. Vi ska göra en film utav foton - stopmotion. Det kommer att bli en lååång kväll eftersom det skall vara klart till imorgon, och den ska vara 30 sekunder lång/8 bilder i sekunden, vi måste alltså ta 240 bilder. GOOD LUCK!


det händer visst saker

För alla er som hela tiden säger att det inte händer saker på Gotland, kan jag berätta att det gör det visst. Åk utomlands i 5 månader så kan du bli riktigt överraskad.


todas contra él

Det var inte sardiner till kvällsmat utan några mindre småfiskar.


Jag och Nuria har precis sett John Tucker must die (Todas contra él), på spanska såklart. Jag stod det hela, men inte varje ord såklart. Men den var kul, kan väl bero på att jag är trött också. Slutar som alla såna filmer, dom som passar för varann finner varandra tillslut. Är det inte underbart?


Men nu ska jag bege mig till sängen, den väntar. Imorgon tänker jag börja packa.


nej, nu ska jag käka sardiner

Steg upp vid 11 idag. Egentligen var jag inte värd det, och egentligen kunde jag stannat uppe när jag gick upp för en visit på toaletten, men jag låg kvar och drömde en massa (men kommer inte ihåg nåt). Men jag åt iallafall frukost (med crossaint med choklad som efterrätt) och sen stack jag ut på min runda.


Annars har jag inte gjort så mycket, tiden har försvunnit, men jag har hunnit gjort matten (med en massa fel tror jag) och en promenad. Ingen lust har jag att gå ut heller, delvis för att jag vet att resan till Italien ska betalas på måndag, på söndag åker vi, och veckan efter är semana santa då det ocksa går åt en massa pengar. Men sen orkar jag inte, och tycker att det är tråkigt där vi jämt går (förklaring om varför senare kanske). Så jag och Nuria stannar hemma och kanske ser en film, eller spelar kort eller bara relaxar. Vi ska iallafall äta dom underbart goda fiskar till cena, dom andra nån onyttig macka. Jag har gjort ett smart och nyttigt val känner jag!


Mis padres me han llamado, tres veces. Det är därför jag sitter här, men dom är inte online och Matilde hon svarar inte. Det är inte lätt ibland.


vota con todas tus fuerzas

Nu har vi kommit tillbaka från meetinget. Det var häftigt, fast folket betedde sig som om det var en fotbollsmatch med fria platser. Vi kom lite sent (åkte med allmän buss så fanns inget att göra åt), så vi fick inte så bra platser. Men vi såg iallafall lite när vi satt och mer när vi stod. Men jag tror att minst 100 pers kom och frågade säkerhetsfolket som stod där om dom inte kunde få sitta där och där (innanför avspärrningarna). Vad tror folk egentligen, att man sätter upp spärrningar för kul? En säkerhetskille iallafall och jag fick ögonkontakt när en kvinna stod och klagade på honom, och vi bara log mot varann för båda tänkte på att folk inte riktigt har vett i sig.


Men nu ska jag kila och sova, hann ju med att somna på bussen också.

M Y N
Maravillas och jag

RSS 2.0