mörker, snö och lussebullar tar vid

En juldikt jag lyckats skriva ihop
Jag drömmer mig bort i vintertid

Mörker, snö och lussebullar tar vid


På radion sjunger dom om fred på jorden

Med julglädje och julemys som nyckelorden


På torget julsånger hörs

En gammal dam berörs

Sånger om ljuvaste frid

När vi nu står framför juletid


Önskelistan till tomten skriver jag med bläck

Pappa byter ut sina sommardäck

Till bättre och nyare dubbdäck


Ute faller det snöflingor tusen

Går man ut blir man genomfrusen


Vi skyndar till affären för att köpa vinterjacka

Så att vi kan byta ut våran skinnjacka

Till något som värmer mera

Den äldre jackan brukar vi donera

Till bättre behövande i dessa tider

För det finns massor av människor som lider

Av kyla, svält och hunger

Vi ägnar dom en sång som vi sjunger


Julmusik hörs från alla husen

I fönster står alla fyra adventsljusen


Den trettonde december kommer Lucia med sina tärnor

Tätt följt av hennes gossar med deras stjärnor

Med följer också sockerbagare

Och även tomtens följeslagare

Sånger i massor om t.ex. Rudolf med röda mulen

Sjunger dom för att vi ska fira ankomsten av julen


Till julens förberedelser hör glögg och pepparkaka

Och pepparkakshus ska man såklart också baka


I hemmet ligger högar av reklamlappar

Vid julhandeln går det åt tusenlappar

För att barnen ska glädjas över alla julklappar


I verkstaden jobbar flitigt alla Tomtenissar

Tillsammans dom sjunger och fnissar


Överallt syns det snögubbar

På julafton blir det nubbar

Och hembakta pepparkaksgubbar


Veckan innan julhelgen bakas knäck

På julafton kommer tomten med sin julklappssäck

En del klappar köpta med pengar från mitt extraknäck


I julgranen hänger vi polkagrisar

Värmens sprids från alla vedspisar


Dagen jag väntat på är här, julaftonens morgon

Barnsligt förväntansfull trots att jag är arton

Klockan nio sitter familjen framför årets julkalender

Som SVT även i år också sänder

Vi vill ju alla veta vad som till slut händer


Julens mat äts i stora lass

Och i hög volym det talas

Om allt och inget på denna jord

När vi sitter där runt farmors matbord

Det är som det brukar vara denna dag

På denna underbara festdag

Då jag är full av välbehag

Med särskild koll på ett visst klockslag


För klockan tre är det Kalle Anka och hans vänner

Farmor hon springer runt och ränner

Julgodis tas fram och även en svårknäckt nöt

Klockan sex äter vi julegröt


Utomhus är det femton grader kallt

Vilket även vissa skulle kalla svinkallt

På stigen ser jag något som liknar en människogestalt


Snart kommer tomten till oss

I granen tänds det många julbloss

En knackning på dörren och ett "Ho Ho" framförs

Och julklappsutdelningen genomförs

Alla snälla barnen klappar får

Och tomten gröt innan han går.


Jag somnar till sist gott i min säng

Till en känd julsångsrefräng

Framförd av Kalle Anka och hans gäng

RSS 2.0