.

Fick precis reda på att någon i som varit i min närhet under hela min barndom dött. Även om hon inte medverkat senaste åren på alla släktkalas så har hon alltid varit med annars. Känns lite jobbigt att vara här nu. Det är sånt här jag fasat för, att någon ska bli allvarligt sjuk eller dö.

Ma', dónde estás?

Mamma verkar ha glömt bort mig idag igen, vet att hon läser min blogg då och då. Meddelande till dig, mamma: Strax efter halv tio på kvällen loggar jag alltid in, måndag-torsdag!

Nu ska jag testa mig på något ruggigt läskigt, kan vara så att jag tillslut inte gör det och en ännu större chans att jag inte fullbordar mitt mission. Ska nämligen för första gången i mitt liv vaxa benen, för något som kostade strax under 20 kronor..

Dömning

Jag mitt spån hade glömt att jag behövde ett intyg från en doktor om att jag är i kondition för att sporta för att kunna då döma här. Så blev ett litet vårdcentralsbesök idag, tid imorgon kl. 8.55. Lär troligtvis inte få intyget då, vi pratar om Spanien. Jag ska slussas vidare för något som jag bara behöver en ynka signatur för..

Veckohoroskop - vecka 48

Kommunikationsplaneten Merkurius träder in i ditt tecken på onsdagen och detta för med sig en period om två veckor när affärer och andra yrkesmässiga angelägenheter kräver mycket tankearbete och seriösa överväganden. Det mesta antyder att du pressas att fatta ett beslut som egentligen inte kan tas med gott samvete förrän i mitten av januari. Att få kontroll över dina tankar, drömmar, idéer och fantasier är en stor utmaning just nu, och eventuell inre oro kan komma att få stor inverkan på ditt sätt att se. Du kan också komma att ana att det intrigeras bakom ryggen på dig. Snart måste du agera.

Por fin!

Dagen är slut, yes, var lite segt ett tag, men sen gick det på. Det är helt sjukt, ungarna kan sitta och göra läxor en hel dag, som att dom inte vill vara effektiva för att kunna göra annat, utan dom sitter och flamsar med läxorna. Och då blir jag arg på dom. Idag fick båda gå upp (typ ett straff) och göra läxorna!

.

Sitter och drömmer mig bort..

Köldeksem i Spanien

Att gå hem i spöregn var inte det klipskaste jag gjort. Dock så tror jag inte det här var någon lärdom för mig, kommer säkerligen göra om det igen, troligtvis reda på torsdag. Mina ben är helt röda nu, troligtvis köldeksem, toppen! Och fryser så in i bomben gör jag!

Mujer gato

Har bara haft en hemma-dag. Sparar mig inför Catwoman som visas ikväll på tv1, på spanska! Nej, nu ska jag ner och visa dom hur man dricker glögg, har dock glömt köpt russin och mandlar har jag kommit på. Fast det vet ju inte dom om..


Visste du att..

Känns lite bättre nu. Gick ner för att äta frukost och hela familjen kom hem efter en promenad. Käkat mat tillsammans (typ första gången på en helg, då jag alltid sover sjukt länge) och pimplat lite vin med föräldrarna. Fick veta varför vinglas ser ut just som dom gör, jag som jämt antagit att det är för snygghetens skull. Men nej, det är för att meningen är att man ska hålla på "skaftet" på glaset, alltså inte handflatan runt själva där vinet ligger, det därför att det ska vara en jämn temperatur (for the record, jämn temperatur krävs när man gör ost, vilket jag inte lyckats med att ha).

Senare så blir det lite vaniljkräm med kex, och så ska vi dricka glögg och äta pepparkakor!

Första advent

Sitter här och är lite ledsen inombords. Det är första advent, solsken och varmt. Så ska det inte vara! Det ska vara kallt, men man tvingar sig ut till julmarknaden och gå där hela dagen bara för att. Sen hemma dricker man julmust och glögg. Jag älskar julen, och ångrar mig inte en sekund att ändrade åsikt och bestämde mig för att komma hem över jul. Här julpyntas inget, därför kan jag gå omkring i min Carrefour affär i timmar för att vara bland julsaker.


Sobre España

Fick en kommentar på bloggen som jag tänkte svara på så gott jag kan. Angående hur man ser på barn i Spanien. Jag anser såhär. Det finns dom som skaffar barn för att de känner att de kan älska någon och uppfostra till världen, sen finns det dom som skaffar barn bara för att man ska det. Gärna flera stycken. Sen kan dom ju ändå beställa en aupair från Tyskland som får sköta dem och hushållet. Nej, det finns bra föräldrar och mindre bra föräldrar. Föräldrarna i min familj är bra föräldrar, trots att de jobbar mycket så är de alltid med barnen på helgerna och vi äter alltid lunch tillsammans hela familjen.

Och angående barnagan. Detta var jag tvungen att kolla upp då jag bara antagit att det är förbjudet. Det är förbjudet sedan 20 december 2007. Dock så finns det en generell acceptans i allmänheten om det. Då jag sett föräldrar slå till sitt barn (öppen hand såklart, som lagen sa tidigare innan 2007 var det att man fick ge en tillrättavisning sålänge det inte gav märken) en eller två gånger. Så förbjudet, men "traditionen" finns kvar hos vissa.

Fortfarande i pyjamas

Blir visst lite fiesta ikväll igen, på Sicab. Har läst att det är lite ferialikt. Jag får snart ta och pallra mig till duschen, sitter ännu i pyjamasen med frukost i hela sängen!


Erasmuskompisar

Mina fötter värker som bara den! Träffade mina kompisar som jag lärde känna på den första spanska universitetskursen jag tog, erasmuselever alltså. Kommer sakna alla jag träffat här så otroligt mycket när jag åker. Fast det är ju ännu ett tag kvar!

Regn regn regn

Helt.Jävla.Dyngsur. Men en riktigt skog kväll, otroligt trött bara! Hann inte sova något på siestan.

Carrefour

Har hittat perfekta gelegodiset som inte är svindyrt här. Carrefour in my hear alltså! Lyckas alltid handla för över 50 spänn när jag är där, trots att jag inte behöver nåt. (Carrefour är som Ica Maxi, fast mycket billigare!)

Skakande

Kom hem från spanskalektionen precis. Nya vanan är att gå från Sevilla! Iallafall, kommer hem och allt verkar okej tills jag plötsligt börjar skaka av hunger. Slänger en brödskiva på brödsrosten (ja, på; därför att man mer grillar brödskivan i spanien), på med ost och äta den i tre tuggor. Sen min tårtbit jag köpte för 1 euro för att fira att det är fredag fick slinka ner också. Nu sitter jag med typ överskottsenergi av sockret.

Bästa dagen hittills!

Idag har nog varit en av de bästa dagarna hittills med barnen. Fast det var lite otrevligt uppförande av dom. Någon gång måste dom lära sig!

Någon som har koll på hur statistiken är angående att höja sig på högskoleprovet är?

Engelskaträning

Tränade lite engelska med Eduardo, vi skrev upp ord på engelska på saker som finns i deras rum och tejpade fast ordet på sakerna så att det lär sig. Det går jäkligt trögt, trots att jag säger Movie varje kväll, måndag till fredag i två månaders tid så har de ännu inte lärt sig ordet!

De är hos grannarna och leker, de behövde läka av sig och jag behövde vila huvudet.

Nu ska det blir fart!

Funkar riktigt bra nu med att gå promenader hem från skolan. Det blir liksom nytta och nöje typ. Det tar 25 minuter med cykel och 1 timme och en kvart att powerwalka. Gör jag det 3 gånger i veckan så borde jag ju iallafall minst hålla vikten, om inte gå ner i vikt?


.


You can do anything you set your mind to

Look, if you had one shot, or one opportunity
To seize everything you ever wanted-One moment
Would you capture it or just let it slip?

Jag håller nog på att bli galen här. Jag trivs och så, men jag saknar något så otroligt att hitta på alla små och stora projekt som jag gör hemma. Har så många idéer, men bara för att jag råkar använda fel pronombre i var tredje mening så tar mig inte seriöst. Blä på dem.

Me cago en la leche

Fattar inte hur vissa kan vara så sjukt elaka. Det är tydligen MITT FEL att taxin alltid har en startavgift och det är tydligen MITT FEL att andra glömmer sin frukost. Tack för den.

Min talang är borta..

Liten update.

Marknad i söndags, oj vad jag kommer vara pank efter den här tiden. Älskar att pruta! Köpte en film, ett par äldre modell inlines (liksom med 2 stycken par med 2 paralella hjul), tre par strumpbyxor, två väskor och paella.

Sen har jag upptäckt att jag förlorat min talang att rocka rockring (köpte en när jag var i Madrid). Nu vet jag vad jag ska göra om nätterna när jag inte kan sova..

Snyggaste pyjamasen ever!

Köpte den snyggaste pyjamasen jag någonsin sett. Skjortan skulle jag lätt kunna använda på dagarna. Byxorna skulle man dock kunna sy in så de blir lite mer stuprör och inte utsvängda. Men det är bra kvalité och dessutom på rea.

RSS 2.0